Improviseren met
hoofd, hart en handen
Verslag studiedag 'Akkoord'
voor muziekwerkers in de zorg, InHolland Alkmaar
Workshop o.l.v. Michiel Koperdraat
Door Marianne Buts
Michiel Koperdraat maakt deel uit van de
groep Ano Kato, gespecialiseerd in Griekse muziek. Improvisatie speelt in
de Griekse muziek een grote rol. Met een improvisatie, taxími, vertelt de
Griek zijn eigen muzikale verhaal.
Door het geven van workshops probeert Michiel de deelnemers te
enthousiasmeren voor improvisatie en hij maakt daarbij gebruik van de
Griekse muziek. Onder het motto 'improviseren kun je leren' wordt tijdens
een workshop alle aandacht besteed aan de mogelijkheden van de muzikant om
zich op zijn instrument uit te drukken.
Een drukbezette workshop! De muzikanten
stroomden het lokaal binnen en met hen ook de instrumenten. Gitaren, fluiten,
holle buis, dwarsfluit, cello, ukelele, harp, piano en niet te vergeten de
stem, een diversiteit aan instrumenten. Als welkom liet Michiel ons oosterse
muziek horen, een vrije improvisatie door een violist op één
grondtoon. Met het luisteren naar de improvisatie gaf Michiel ons het doel
van de workshop direct mee: improvisatie, een zoektocht naar de eigen
muzikale expressie.
Wat is modale improvisatie eigenlijk?
Modale improvisatie is het kiezen van een
toonstelsel en vanuit het gekozen toonstelsel begint het aftasten. Een
aftasten naar de sfeer van de toonsoort, naar de gemoedsstemming die de
toonsoort oproept. Je voert als het ware een dialoog met je innerlijk, je
luistert naar je innerlijk, volgt je hart en brengt met je instrument jouw kleur,
jouw akkoord naar buiten. Het ‘innerlijk horen’ is van groot belang
tijdens het improviseren en maakt uiteindelijk jouw muzikale verhaal.
Ach, hoe makkelijk lijkt improviseren, we
mochten het proberen, solistisch, om de beurt. Een Griekse toonladder
werd ons aangereikt: D E F Gis A B C D, een plattelands toonladder ‘des
herders’. Al improviserend bleek het toch moeilijker dan gedacht, men
werd met de neus op de feiten gedrukt. Waar de één stuitte op een
tekortkoming aan techniek, koos de ander de veilige ritmische weg om
vooral toch niet de diepte in te hoeven gaan.
Het was buitengewoon leerzaam om van ieder de prachtige improvisaties te
horen. Het geoefende oor van de meester lokaliseerde direct het probleem
waar men tijdens de improvisatie tegenaan botste. Vele interessante tips
van Michiel volgden.
Improvisatie vraagt een zo volledig mogelijke technische beheersing van je
instrument, waaronder een beheersing van de toonladders. Het kan
voorkomen dat je tegen een blokkade aanloopt, je vingers willen niet of de
techniek beheers je niet goed
genoeg. Zodra je merkt dat je over gaat op
iets anders, iets wat je makkelijker afgaat, beschouw dat dan als een
teken aan de wand. Michiel adviseerde ons om daar geen genoegen mee
nemen, maar aan de slag te gaan, te gaan studeren, net zolang tot de
blokkade opgeheven is.
Sommigen kregen het advies om het ritmische spelen los te laten en de
diepte in te gaan. Probeer een melodie te vinden, al is het maar met één
toon en bouw daar omheen met spannende tonen, geeft het geheel een eigen
kleur. Probeer een goeie aanslagmanier te vinden als je met een plectrum
speelt.
Zingend improviseren bleek niet eenvoudig. Michiel adviseerde om op het
woord aman (ach!) te improviseren, zo ontstaat een klaagzang. Probeer het
veilige beginnen en eindigen op de grondtoon los te laten, begin gewoon
ergens midden in de toonladder. Michiel verduidelijkte één en ander met
een hartverwarmende vocale improvisatie.
Hoe kan een improvisatie oosters
klinken?
Ook daar had Michiel antwoord op, laat het oosters klinken door de
'boven'-tonen. Laat voor elke toon eerst de toon erboven horen en gebruik
veel herhalingen.
Probeer over te gaan van mineur naar majeur door hetzelfde te spelen, maar
de grondtoon één toon te verhogen. Dat kan wonderen doen. Bijvoorbeeld
een uitstapje van grondtoon D naar E. Als je tijdens je improvisatie
gebruik maakt van allerlei trappen, dan krijgt jouw verhaal steeds een
andere kleur. De ene Griekse ladder wordt dan vanzelf een andere.
Een laatste tip van Michiel: onderschat nooit
de technische vaardigheden, maak iedere dag weer je instrument het hof,
oefen, speel, leer en improviseer, en blijf je vooral bezighouden met
het innerlijk horen.
Kortom, de speelfilosofie van Michiel was grenzeloos, met als hoofdmotto:
improviseer met hoofd, hart en handen.
* Het hoofd analyseert wat er gebeurt, en coacht je tijdens je spel, past
aan.
* Speel vanuit je hart, laat horen wat er
innerlijk speelt, laat je gevoel horen. Je gevoel stuurt alle timing.
* Speel met je handen, jouw motoriek moet het
uitvoeren, ‘programmeer’ motorische vaardigheden in één keer goed.
Doe je het goed, dan gaat het altijd goed, verwaarloos dit niet. Alles wat
je wilt spelen zou motorisch onder je beheersing moeten vallen en zou een
zekere vanzelfsprekendheid moeten uitstralen.
Al met al was het een bijzonder interessante
workshop, zeer bruikbaar in de praktijk, want kan een improvisatie niet de
sleutel zijn om het hart van een medemens te openen, om binnen te komen
bij je medemens, om te communiceren met je medemens?
“Improviseren: speel met hoofd, hart en handen” - een uitspraak van
Michiel die tijdens de workshop door ieder met beide handen werd
aangepakt, in de hoofden werd geprent en ter harte werd genomen.
Zie
ook 'Innerlijk horen'
|