Griekse
muziek,
wat komt daar allemaal bij luisteren?
Lezingen /
presentaties met live voorbeelden
over
‘behorenswaardigheden’ in Griekse volksmuziek
Een muzikale rondreis
door Griekenland (Griekse muziekstijlen)
-
Muziektheoretische
seminars voor musici
door Michiel
Koperdraat
Over stijlen, stromingen en
tonaliteit
Griekenland kan men beschouwen als
muzikale poort tussen de Westerse, ons bekende, de Byzantijnse, en de Oosterse
muziekcultuur. Veel elementen van deze culturen zijn in de huidige Griekse
muziek verenigd en daardoor kreeg zij een geheel eigen ‘sound’.
Griekse volksmuziek is geen
eenduidig begrip. Griekenland is enorm groot als je het land bekijkt vanuit het
perspectief van de verschillende muziekstijlen. Er zijn allerlei regionale stijlen, de dhimotiká,
welke enorm van elkaar verschillen door afkomst en instrumentgebruik. Muziek
van het eiland Kreta klink totaal anders dan de muziek uit de noord-Griekse
provincie Epirus, om maar iets te noemen.
De muziek
in de steden heeft haar eigen ontstaansgeschiedenis vanuit de rebetika
(de Griekse blues), maar ook uit vanuit oosterse en regionale muziek. Er
bestaan allerlei stijlen die hun eigenheid
hebben in compositie en instrumentgebruik.
Michiel Koperdraat vertelt over de
kenmerken van al deze stijlen en laat muziekfragmenten horen en hij zal ook zélf
allerlei voorbeelden geven, op authentiek instrumentarium en met zijn stem.
Vaak neemt hij een hele vracht instrumenten mee om te laten zien en horen.
Verder kan hij aan musici de tonale eigenheid
van de authentieke Griekse muziek demonstreren en inzichtelijk maken. De
verschillende tonale systemen van de Westerse -, de Byzantijnse -, en de
Arabische muziek worden dan met elkaar vergeleken. Deze drie systemen staan
namelijk allen aan de basis van Griekse muziek.
Dit laatste onderdeel kan uitgebreider en diepgaander worden aangeboden aan
groepen muziekstudenten.
.
Lezing in het kader van de Variacolleges, Universiteit van Amsterdam
Muziekpresentaties in klein verband behoren ook tot de mogelijkheden (hier bij
Visio Loo Erf, Apeldoorn)
.
Over
ritmiek, dansvormen
en vreemde maatsoorten
In dit deel zullen de
belangrijkste ritmische eigenschappen van de Griekse muziek aan bod komen en
worden beluisterd en hierbij kunnen de aanwezigen participeren.
Er worden in Griekenland veel
ritmes gebruikt die regiogebonden zijn en deze vertegenwoordigen natuurlijk
dansvormen. In de stedelijke muziekcultuur zijn weer andere ritmes en dansen
gebruikelijk.
Er zal ruim aandacht zijn voor
Griekenlands unieke en meest beroemde dansritme: de zeïmbekiko.
.
Ano
Kato verzorgt schoolconcerten- en presentaties en gastlessen. Voornamelijk
geschikt voor oudere groepen onderbouw en groepen Havo/VWO bovenbouw tot ca. 25 leerlingen.
Daarnaast zijn de presentaties zeer geschikt voor groepen op muziekscholen en
conservatoria. De presentaties worden afgestemd op het niveau van de leerlingen
zodat ze aansluiten bij hun belangstelling. Ook voor zeer gevorderde
muziekstudenten zijn er speciale presentaties.
Michiel Koperdraat komt naar scholen toe om deze informatieve lezingen en presentaties te
verzorgen. Muzikale meedoe-momenten voor scholieren kunnen worden ingebouwd.
Centraal binnen deze integratie-
en acceptatie bevorderende lessen staan de verschillen en overeenkomsten tussen
de muziekculturen van het Oost- en West-Europa onder het motto: 'bekend maakt
bemind'. Veel oosterse instrumenten en
muzikale aspecten zullen live worden gedemonstreerd en humor is hierbij een
belangrijke sfeermaker.
.
Presentatie over
"Rebètika, de
Griekse blues" op het Zernike College te Haren
.
Workshops modale
muziek op conservatorium Zwolle
|