|
Ruim tien jaar geleden werd Ano Kato opgericht door Michiel Koperdraat, de huidige leadzanger en snaarinstrumentenbespeler. "Ano Kato heeft in de loop der jaren nogal gewisseld qua bezetting. Een aantal jaren is het een pool van zo’n acht muzikanten geweest. Maar meestal speelden we met z’n drieën of z’n vieren. Ik vond het wel leuk die wisselende bezettingen. Daarnaast is Ano Kato nooit een band geweest die veel repeteerde. Griekse muziek is niet zo moeilijk. Als je er gevoel voor hebt vertelt het verhaal zichzelf. Er wordt veel geïmproviseerd, dus kregen de concerten het karakter van een sessie. Het grote nadeel was echter dat met al die mensen de continuïteit een beetje zoek dreigde te raken. Toen zijn we met een kleinere kern doorgegaan." Is er belangstelling voor Griekse
muziek in Nederland?
"Ja, en die groeit nog steeds. Wij worden in ieder geval voor steeds leukere dingen gevraagd. We verzorgden de muziek bij de Teleac-cursus Nieuw Grieks en we maakten met de NOS een documentaire over Rebetika, de Griekse blues. Daarnaast traden we ook een aantal keer in Griekenland op voor radio en tv." Hoe
is bij jou de belangstelling voor Griekse muziek ontstaan?
"Mijn ouders hielden van
strijdmuziek en vooral van de muziek van Mikis Theodorakis. Ik zal een jaar of
tien geweest zijn en was tot tranen toe geroerd. Ik wist niet waarom, maar
vond het gewoon ontzettend mooi. Op m’n zevende zat ik al voor de radio te
wachten op dat liedje dat steeds sneller ging. Later heb ik begrepen dat het
de Syrtaki van het Trio Helenique was.
Dat is nu 35 jaar geleden." Vonken
Maar de vonken sloegen pas echt over toen hij zelf naar Griekenland ging. In die tijd speelde Michiel Koperdraat veel jazzrock. Hij was bassist bij de voormalige muziektheatergroep Werk in Uitvoering. "Op Kreta zag die Kretenzische lyra-spelers bezig op zo’n druppelvormig viooltje. Ze speelden met net zoveel power als die jazzrockmuzikanten. Alleen het idioom was anders. Het liedje was heel kort, maar met een lange improvisatie. Dat sprak me enorm aan. Later kwam ik in de buurt van Athene op het vasteland terecht en daar hoorde ik dat Griekse muziek voor iets anders staat dan Kretenzische muziek. Maar de basis van de Griekse muziek is improvisatie. Daardoor klinkt een nummer nooit twee keer hetzelfde. Een liedje wordt elke keer opnieuw vorm gegeven en telkens wordt er opnieuw een ziel ingelegd. Daardoor kan een nummer langzamer zijn en wel twee keer zo lang duren, bijvoorbeeld." "Ik heb heel lang geaarzeld of ik deze muziek op een professionele manier wilde gaan maken. Kijk, ik was professioneel bassist en zou dan over moeten stappen op de bouzouki, een melodisch instrument - een Griekse langhalsluit. Als je die muziek serieus studeert, dan gaat de nostalgie er een beetje af. Dan is het geen vakantie, maar gewoon hard werken." Op de cd van Ano Kato klinkt voornamelijk Epirotische muziek, liederen uit Epirus, een noordelijk woest berggebied gelegen tegen de Albanese en de Macedonische grens. Het is zeer indringende muziek vandaar dat Ano Kato ook een vijftal nummers van de Griekse eilanden, die veel lichter klinken, op deze prachtige cd heeft gezet. En er komt geen bouzouki voor in deze muziek. Hetgeen Ano Kato met deze oermuziek doet is bewonderenswaardig. Alles klinkt natuurlijk en beheerst. En de improvisaties zijn ondanks of misschien wel dankzij het gebruik van zo weinig noten en akkoorden opvallend boeiend. Vooral het spel van klarinettist Theo van Halen is een openbaring. Met zijn prachtige beheersing van het glissando en smaakvol gebruik van het vibrato houdt hij een verleidelijk pleidooi voor deze muziek waar maar weinigen weerstand aan zullen kunnen bieden. Nieuwsblad van het Noorden, 04-06-1999
Ano
Kato
Door Renze de VriesDe Groninger groep Ano Kato mag zich rekenen tot de voorhoede van de door niet-Grieken beoefende Griekse muziek in Nederland. Ze stelde bijvoorbeeld een wat andere visie op het Griekse cultuurgoed aan de orde dan de bekende syrtaki-‘toeristenmuziek’, hoewel de eerste cd, met Griekse stadsmuziek, daar nog wel naar verwees.Op de recente, tweede cd zijn de bakens echter ingrijpend verzet. Niet alleen door de bezetting, met klarinet en viool naast de snaarinstrumenten, maar vooral ook door het andere repertoire dat daarmee onder bereik kwam: muziek uit Epirus en de Griekse eilanden. Dit is inderdaad andere koek, met een ongekende emotionele lading. De muziek uit Epirus behoort tot het meest melancholieke, zo niet treurigste hoofdstuk van de wereldmuziek en de klarinettist van Ano Kato, Theo van Halen, laat dat in zijn zware toon perfect horen. De verwijzing naar de blues klopt hier voor 100%. Bovendien zijn de liedteksten, en de vitale vertalingen van Hero Hokwerda, weer zeer de moeite waard. Drents-Groningse Perscombinatie, 28-06-1999
Ano Kato weet de weg in EpirusDoor Jan MisdomGebeurtenis: ‘Kerels uit den vreemde’, cd-presentatie en concert met Griekse volksmuziek door Ano Kato. Tijd en plaats: zondag 27 juni 1999, café De Sleutel, Groningen.Bij Griekse volksmuziek denkt menigeen in eerste instantie aan de Syrtaki, het opzwepende dansnummer met een hoog machogehalte of aan de stralende klanken van de bouzouki, het Griekse tokkelinstrument wier aanstekelijk geluid niet in de laatste plaats door de populaire muziek van Mikis Theodorakis wereldwijd bekend is geworden. Dat Griekse volksmuziek heel anders kan klinken werd duidelijk tijdens het concert, annex cd-presentatie, genaamd Kerels uit den vreemde door de vijfkoppige, uit NoordNederland afkomstige band Ano Kato. De muziek uit Epirus, een tegen de Albanese grens gelegen berggebied, die de hoofdmoot vormde van het concert bleek een zeer ingehouden, melancholiek en enigszins bezwerend karakter te hebben. ‘Het is het toppunt van genot om je zo intens zielig te kunnen voelen’ leken de musici het massaal opgekomen publiek te willen vertellen. En inderdaad, de mooiste blues is de meest verdrietige en ook de hoogtepunten bij de grote klassieken gaan vrijwel zonder uitzondering hand in hand met gevoelens van smart en onvervuld verlangen. Een van de aantrekkelijke kanten van de Epirotische muziek is de overzichtelijkheid ervan. De musici kunnen zich niet verschuilen achter een indrukwekkende stortvloed van noten en complexe harmonische structuren. De liederen zijn opgebouwd uit reeksen van hooguit vijf tonen, opgesmukt met een enkele samenklank of een luttel aantal akkoorden waarop naar hartelust geïmproviseerd kan worden. Je moet een voortreffelijk muzikaal verteller zijn om met zo weinig middelen de spanning vast te kunnen houden. En voor degenen die openstonden voor de vrijwel ononderbroken aaneenrijging van menselijk leed bleek Ano Kato het juiste medium.Trad Magazine - musiques
traditionnelles nr. 69, januari/februari 2000
Ano Kato, Levendes apo to xenaCategorie “Oost”Door Claude RibouillaultVijf Nederlandse muzikanten die muziek spelen van de eilanden in de Egeïsche Zee en uit de bergachtige regio Noord-Epirus, het is een paradox. Wat er vooral verbazingwekkend aan is, is dat het niet gaat om een simpele beïnvloeding. De groep vertolkt deze muziek, waarin zang, viool en klarinet overheersen tegen een achtergrond van tokkelinstrumenten en percussie, met een getrouwheid en een diepgaand respect en met een innerlijke beleving die uitermate authentiek aandoet.De discussie over of dat wel gerechtvaardigd is [bedoeld wordt dat buitenlanders die muziek vertolken], zal waarschijnlijk nooit verstommen. Maar ten eerste doet iedereen wat hij wil en alleen luisterend kan men proberen een oordeel te vormen. En ten tweede, als het goed gedaan is, mooi en coherent, dan is die kwestie normaalgesproken niet meer aan de orde. Dat laatste is hier het geval. Het was een begaafde Engelsman die me de muziek uit Macedonië liet ontdekken, zoals een andere Engelsman veel heeft gedaan voor de erkenning van de Kretenzische muziek, door die uit te voeren... Teksten in het Nederlands, Grieks en Engels. Een goede manier om het repertoire uit de oostelijke Balkanlanden beter te leren kennen. f Roots (Engels volks- en wereldmuziek tijdschrift)
Levendes apo ta xena
Ano Kato Pan 181CDDoor Chris WilliamsAno
Kato - Levendes apo ta xena is a group of Dutch musicians.
Here
they perform songs from Epirus and the Greek islands.
Theo Van Halen plays delightful clarinet, It takes courage to tackle a piece as
emblematic to Epirotic (and Peloponnesian) traditions as Itia, but he does it very successfully and also brings an unusual
delicacy of phrasing to this and other pieces. At other times he lets rip with
gutsy solos, particularly on the fifth track. The clarinet
is complemented by Michiel van der Meulen on violin. This is less prominent
overall than the clarinet although it is more to the fore on the island songs
such as Armenaki. There is nice moment
in Petra o dolios
tha yiriso where they blend seamlessly in a jointly executed solo. Michiel
Koperdraat and Jurrie Eilers successfully render the very different vocal styles
involved, and Andy Leeming provides solid percussion on the tambourine and
darbouka.
Anyone performing music
from outside his/her culture is immediately subjected to scrutiny and it is
pleasing to report that Ano Kato make a very good job of it indeed. Moreover
they add a layer of freshness and delicacy that make these valuable
interpretations in their own right, not just highly competent versions of
traditional pieces. New Folk Sounds 65, oktober/november 1999
ANO
KATO Levendes apo ta xena
Door Hans van Deelen
Met Levendes apo ta xena (Kerels uit den vreemde) brengt de in de provincie Groningen gevestigde groep Ano Kato haar tweede cd uit. De groep is uitgebreid tot een vijfmansformatie, waarbij viool en klarinet hun intrede deden. Deze verbreding van het groepsgeluid is zeer welkom. Het gevaar van de eerste cd zat in de
relatieve eenvormigheid. Niet alleen het geluid, maar ook het repertoire heeft
een verbreding gekregen. Stonden op de eerste cd voornamelijk rebètika en laïká
liederen, nu is er ook dhimotika (regionale muziek, bijvoorbeeld van de Egeïsche
eilanden, waarin de viool bepalend is) en epirotika (uit het noordelijk
berggebied Epirus, met de klarinet in de hoofdrol). Het grootste deel van de
gebrachte liederen is traditioneel. Drie maal werden verschillende liederen
zonder problemen aan
elkaar geplakt. Onbereikbare liefdes, verbroken
relaties, heimwee, vervreemding. Geen vrolijke boel dus. Maar wel indringend en
meeslepend. Ano Kato musiceert volwassen. Strak, punctueel, gedreven en toch met
een zekere losheid. Benieuwd hoever de groep het schopt met deze overtuigende
schijf. Klik
hier voor boekingen en informatie
|
© Niets van deze website mag worden overgenomen
voor welk doel dan ook, zonder toestemming van Ano Kato
/ Michiel Koperdraat
©.
|