|
| Op zoek naar muziekscholen in AtheneDoor Michiel KoperdraatDit artikel verscheen in tijdschrift 'Lychnari', 1999/5Wie in Nederland allochtone muziek
wil maken kan op veel plekken terecht. Veel conservatoria en muziekscholen
hebben tegenwoordig �de wereld� aan cursussen en workshops op het gebied van
volks- en wereldmuziek. Spaanse flamenco, Afrikaanse polyritmiek, Argentijnse
tango, Arabische ud, Turkse saz en darbouka, Indiase muziek, Balkankoor, en zelf
leid ik een Grieks leerorkest. Je
kunt het zo gek of zover niet bedenken of men kan er voor terecht in allerlei
(gesubsidieerde) instellingen. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de beleving
van onze eigen volksmuziektraditie; daar hebben we namelijk nauwelijks
affiniteit mee. Ons volkslied gezongen door Bill van Dijck? Eerder kromme tenen
dan kippenvel. En Sjonnie Jordaan, Ede Staal of carnavalsmuziek, tja, wat denken
we daar eigenlijk van. Hoe dan ook, in Nederland spelen en luisteren we graag en
veelvuldig over de grens. In de meeste landen en ook Griekenland ligt dat wel anders. Op
wat snobisten na zijn de Grieken apetrots op hun volksmuziek. Vooral de muziek
van eigen geboortestreek wordt op handen gedragen. Het is dan ook ondenkbaar dat
grote aantallen Grieken zich bezig houden met voor hen cultuurvreemde
muzieksoorten, verwante (Arabische) soorten misschien daargelaten. Grieken
begrijpen ook niet, dat wij ons daar in Nederland wel mee bezig houden.
Nederlanders die Griekse muziek spelen? Ap�thana pr�gmata!
Onbegrijpelijk.
|
|
De grote santourimeester Aristidis Moschos is op 9 november 2001 overleden. Een groot verlies voor de Griekse dhimotika-muziek en voor de studenten van zijn school. Ondanks dat de meester niet zelf meer aan het roer staat is men vast van plan de lessen op de school voort te zetten. Links: Muzikanten spelen (vol emoties) bij zijn begrafenis. |
ARISTIDIS MOSCHOS OVERLEDEN |
De Schol�o La�k�s Mousik�s (School voor volksmuziek) is onderdeel van Od�o Fil�ppos N�kas (Fil�ppos Nakas Conservatorium), een modern commercieel muziekinstituut dat van veel markten thuis is. Het gebouw is ultramodern en vol geluiddichte ruimtes. Bij mijn bezoek hoorde ik op elke verdieping andere geluiden, vari�rend van klassiek piano tot jazz-fusion.
De opleiding voor het bespelen van bouzouki, tzouras en baglamas wordt geleid door de virtuoze bouzoukispeler Thanasis Polykandriotis, die veel �groten van Griekenland� begeleidde. Bij de opleiding zijn nog drie andere bouzoukileraren betrokken en instrumenten zijn er voor leerlingen voorhanden. Ik mocht een groepsles bijwonen, welke plaatsvond in een dependance.
In een kring zaten 9 jonge jongens met spiksplinternieuwe bouzouki�s en ��n meisje met baglamas een uur te werken aan het nummer �Kato sto lemonadika� onder leiding van Polykandriotis zelf. Eens in de zoveel weken hebben zij dat voorrecht. Hun eigen docent, Manolis Michalakis, was erbij aanwezig en vertelde mij af en toe het een en ander. Polykandriotis gaf vrij strenge aanwijzingen, maar ook complimenten aan de leerlingen. Ook het spelen van improvisaties kwam aan bod. Ondanks hun vederlichte muzikale bagage was de motorische vaardigheid van veel van deze jonge leerlingen opvallend. De les diende verder als voorbereiding op een uitvoering tijdens een seminar, een week later.
Elke twee maanden is er zo�n seminar en deze keer kwam er een musicoloog aan het woord met een verhandeling over de eerste reb�tikaperiode. Ook Michalis Yenitsaris sprak even over deze �goeie� ouwe tijd, na eerst vanuit de zaal zijn voorganger veelvuldig te hebben onderbroken met correcties en aanvullingen. Verder hield hij een vurig pleidooi voor het bespelen van de 3-snarige bouzouki: daar moet iedere leerling mee beginnen omdat dit de enig echte bouzouki is. Dit veroorzaakte onrustig geschuif op stoelen bij die leerlingen die een splinternieuwe 4-snarige bouzouki op schoot hadden. Yenitsaris zong en speelde daarna een paar mooie oude liederen, samen met Polykandriotis. Daarna was het de beurt aan de leerlingen om te laten zien wat ze hadden geleerd. Hun ouders waren trots na afloop, en terecht.
Het gesprek met bouzoukidocent Michalakis gaf mij het meeste vertrouwen. Hij sprak goed Engels, had snel door wat ik wilde leren, en was graag bereid mij enige maanden onder z�n hoede te nemen. Wat bouzoukispel-techniek betreft zou ik hier veel kunnen leren, ik had echter mijn vraagtekens of ik wel bij de wortels van Griekse muziek uit zou komen (op een bouzouki komen geen kwarttonen voor) en ook voor zang zou ik ergens anders heen moeten. Misschien de opleiding van Moschos? Ik zou daar zangles en les op de outi (luit) kunnen nemen. Maar daar verliep de communicatie een stuk moeizamer, wat niet alleen aan mijn gebrekkige kennis van de Griekse taal lag.
Het was trouwens een enorm gedoe om van deze scholen offici�le financi�le gegevens te verkrijgen die in verband stonden met een aanvraag voor studiefinanciering die ik in Nederland wilde indienen. Lesgelden uit folders golden voor mij niet omdat ik (priv�) een intensiever lesschema zou gaan volgen. Verschillende keren moest ik bij ze langs en telkens was er weer een andere reden waarom ik geen papieren meekreeg. De algemene houding was: �Kom maar gewoon naar Griekenland, dan komt dat allemaal best voor elkaar�. Maar ja, dat is niet een verhaal waarmee je bij de Nederlandse subsidi�nt aanklopt.
Mijn studie in Griekenland kon uiteindelijk door omstandigheden niet doorgaan. Toch ben ik blij deze scholen te hebben leren kennen. Het is goed om te weten dat er in het land van de bouzouki ook een bouzouki-opleiding bestaat. Het commerci�le Conservatorium Fil�ppos Nakas voorziet hierin.
Maar de school van Aristidis Moschos is misschien nog wel belangrijker. Moschos behoedt, waarschijnlijk als enige in Athene, het sandourispelen voor uitsterven. Tegenwoordig zie je steeds vaker kompania�s uitgerust met een toetsenbordje en nog maar weinig jongeren voelen iets voor een studie op de sandouri (wat een lastig instrument is om te bespelen). Mede door de charismatische inspanning van Moschos lijkt er de laatste tijd een opleving van dit mooie instrument te bespeuren.
Inmiddels is ons bekend dat
er in Thessaloniki een uitstekende school voor Griekse volksmuziek bestaat
met de naam En Chordais.
De school bevind zich aan de 21 Pavlou Mela, Thessaloniki.
Er wordt les gegeven op zang, outi, ney, bouzouki, viool, percussie,
kan�n, sandouri,
zourn�, klarinet en Pontische l�ra. Ook Byzantijnse kerkzang behoort tot
de mogelijkheden. De school is open van oktober tot juni.
More information about Ano Kato and website: mail to anokato@anokato.nl
|