Op
zoek naar muziekscholen in Athene
©
Door Michiel Koperdraat
©
Dit artikel verscheen in tijdschrift 'Lychnari', 1999/5 (info is
verouderd)
.
Wie in Nederland allochtone muziek
wil maken kan op veel plekken terecht. Veel conservatoria en muziekscholen
hebben tegenwoordig ‘de wereld’ aan cursussen en workshops op het gebied van
volks- en wereldmuziek. Spaanse flamenco, Afrikaanse polyritmiek, Argentijnse
tango, Arabische ud, Turkse saz en darbouka, Indiase muziek, Balkankoor, en zelf
leid ik een Grieks leerorkest. Je
kunt het zo gek of zover niet bedenken of men kan er voor terecht in allerlei
(gesubsidieerde) instellingen. Dat heeft waarschijnlijk te maken met de beleving
van onze eigen volksmuziektraditie; daar hebben we namelijk nauwelijks
affiniteit mee. Ons volkslied gezongen door Bill van Dijck? Eerder kromme tenen
dan kippenvel. En Sjonnie Jordaan, Ede Staal of carnavalsmuziek, tja, wat denken
we daar eigenlijk van. Hoe dan ook, in Nederland spelen en luisteren we graag en
veelvuldig over de grens.
In de meeste landen en ook Griekenland ligt dat wel anders. Op
wat snobisten na zijn de Grieken apetrots op hun volksmuziek. Vooral de muziek
van eigen geboortestreek wordt op handen gedragen. Het is dan ook ondenkbaar dat
grote aantallen Grieken zich bezig houden met voor hen cultuurvreemde
muzieksoorten, verwante (Arabische) soorten misschien daargelaten. Grieken
begrijpen ook niet, dat wij ons daar in Nederland wel mee bezig houden.
Nederlanders die Griekse muziek spelen? Apíthana prágmata!
Onbegrijpelijk.
van
vader op zoon
Toch lijkt het onderwijs in Griekse volksmuziek en op
volksmuziekinstrumenten in Griekenland maar weinig structuur te hebben. In tegenstelling
tot de mensen tonen de officiële conservatoria weinig interesse in Griekse
volksmuziek. Alleen de Byzantijnse kerkzangtraditie komt op
conservatoria aan bod, de volksmuziek neemt men er niet erg serieus.
In Griekenland volgt men de volkstraditie en leert men zingen
en spelen van vader op zoon en moeder op dochter. Privé-lessen komen veel voor
in stad en dorp (de klarinetspelende bakker geeft les aan de zoon van de
slager), maar muziekscholen, waar systematisch les gegeven wordt op instrumenten
en in de muziektheoretische aspecten ervan, zijn er nauwelijks.
In 1997 ging ik op zoek naar instanties in Athene
die mij verder zouden kunnen helpen met mijn studie van Griekse volksmuziek.
‘Blinde vlekken’ op het gebied van toonsystemen en het gebruik van
kwarttonen daarbinnen dwongen mij daartoe. Ik wilde meer weten van de
‘ongeschreven wetten’ die ten grondslag liggen aan Griekse
volksmuziekstijlen als dimotiká, laïká en rebètika. Een meerjarige
conservatoriumopleiding Byzantijnse kerkmuziek behoorde praktisch niet tot mijn
mogelijkheden en sloot ook niet aan bij mijn wensen, dus ging ik in Athene op
zoek naar muziekscholen. Na veel heen en weer getelefoneer in Athene vond ik er
uiteindelijk twee.
aristidis moschos
Bij de Laïkó Scholío
Paradosiakís Mousikís (School voor traditionele volksmuziek), opgericht en
bestierd door Aristidis Moschos, kan men terecht voor allerlei groepslessen in
zang en op volksmuziekinstrumenten als sandouri, outi, bouzouki en viool.
Moschos is virtuoos in het bespelen van de sandouri, het Griekse cimbaal. Deze
wakkere, inmiddels bejaarde rasmuzikant met een enorme staat van dienst, leidt
dit schooltje met strakke hand. Hier een impressie van mijn bezoek:
Na enig informatief telefoneren, om mijn studiewensen kenbaar
te maken en mijn bezoek aan te kondigen, ging ik erheen om te kijken of het was
wat ik zocht. In het gebouw zag ik overal maestro Moschos aan de muur hangen in
de vorm van portretten en affiches. Zijn vrouw, gekleed in een lang fluwelen
gewaad, ontving mij, informeerde kritisch naar het doel van dit bezoek en
verzocht me vriendelijk doch dringend plaats te nemen in de monumentale hal om
daar te wachten op de maestro.
Moschos zelf bleek minder formeel. Na mij gevraagd te hebben
of ik wel wist wie hij was, vroeg hij mij naar mijn wensen. Toen ik hem zei dat
ik bouzouki speel, zing, en les zou willen hebben in traditionele volksmuziek
plukte hij een enigszins kromgetrokken tzouras met verroeste snaren van de muur
en drukte die mij in de hand. “Speel!”. Na enige strofes uit dit
instrumentje geperst te hebben, dempte hij met z’n hand de snaren en zei
“zing!”. Enigszins onthutst, maar toch ook wel een beetje bekend met dit
soort toenadering, zong ik zo goed en zo kwaad als het ging een rebètikaliedje.
Vervolgens moest ik de meester volgen naar zijn lesruimte. Op een prachtig
ingelegde parketvloer waren 8 sandouri’s in een kring opgesteld. Hij nam
plaats achter z’n sandouri en vroeg me op eerder genoemde tzouras een taxími
(improvisatie) te spelen. Er ontstond wel even enige muzikale interactie, doch
al snel werd het een demonstratie van kunnen van de meester zelf. Lachend,
pratend, en zonder enig visueel contact met z’n instrument toonde hij me de
meest virtuoze en onnavolgbare acrobatische toeren.
En dat was het dan. Ik kreeg een uitnodiging voor een
uitvoering van leerlingen die avond (voornamelijk bedoeld voor ouders) en toen
was Aristidis Moschos plotseling vertrokken. Over waar ik voor kwam -de lessen,
de duur en de kosten- was verder geen informatie te krijgen. Gelukkig kreeg ik
die avond, na de uitvoering, van de bouzoukidocent van deze opmerkelijke
muziekschool nog wat te horen over de gang van zaken op deze school. De
uitvoering zelf bestond uit het tonen van prille, vrij schoolse muzikale stappen
van de over het algemeen jonge leerlingen.
Het mooie gebouw (tegenover het Mousion) is nu helaas zo erg
beschadigd door de laatste aardbeving, dat de opleiding is verhuisd
naar een pand in Chólargos (Bas. Irakleiou 4, tel: 01- 8229952), een stuk buiten het centrum van Athene.
Inmiddels:
|
De grote santourimeester Aristidis Moschos is op 9 november 2001
overleden. Een groot verlies voor de Griekse dhimotika-muziek en voor de
studenten van zijn school. Ondanks dat de meester niet zelf meer aan het
roer staat is men vast van plan de lessen op de school voort te zetten.
Links: Muzikanten spelen (vol emoties) bij zijn begrafenis.
|
ARISTIDIS MOSCHOS OVERLEDEN
|
thanasis polykandriotis
De Scholío Laïkís
Mousikís (School voor volksmuziek) is onderdeel van Odío Filíppos Nákas (Filíppos Nakas Conservatorium), een modern
commercieel muziekinstituut dat van veel markten thuis is. Het gebouw is
ultramodern en vol geluiddichte ruimtes. Bij mijn bezoek hoorde ik op elke
verdieping andere geluiden, variërend van klassiek piano tot jazz-fusion.
De opleiding voor het bespelen van bouzouki, tzouras en
baglamas wordt geleid door de virtuoze bouzoukispeler Thanasis Polykandriotis,
die veel ‘groten van Griekenland’ begeleidde. Bij de opleiding zijn nog drie
andere bouzoukileraren betrokken en instrumenten zijn er voor leerlingen
voorhanden. Ik mocht een groepsles bijwonen, welke plaatsvond in een dependance.
In een kring zaten 9 jonge jongens met spiksplinternieuwe
bouzouki’s en één meisje met baglamas een uur te werken aan het nummer ‘Kato
sto lemonadika’ onder leiding van Polykandriotis zelf. Eens in de zoveel
weken hebben zij dat voorrecht. Hun eigen docent, Manolis Michalakis, was erbij
aanwezig en vertelde mij af en toe het een en ander. Polykandriotis gaf vrij
strenge aanwijzingen, maar ook complimenten aan de leerlingen. Ook het spelen
van improvisaties kwam aan bod. Ondanks hun vederlichte muzikale bagage was de
motorische vaardigheid van veel van deze jonge leerlingen opvallend. De les
diende verder als voorbereiding op een uitvoering tijdens een seminar, een week
later.
Elke twee maanden is er zo’n seminar en deze keer kwam er
een musicoloog aan het woord met een verhandeling over de eerste rebètikaperiode.
Ook Michalis Yenitsaris sprak even over deze ‘goeie’ ouwe tijd, na eerst
vanuit de zaal zijn voorganger veelvuldig te hebben onderbroken met correcties
en aanvullingen. Verder hield hij een vurig pleidooi voor het bespelen van de
3-snarige bouzouki: daar moet iedere
leerling mee beginnen omdat dit de enig
echte bouzouki is. Dit veroorzaakte onrustig geschuif op stoelen bij die
leerlingen die een splinternieuwe 4-snarige bouzouki op schoot hadden.
Yenitsaris zong en speelde daarna een paar mooie oude liederen, samen met
Polykandriotis. Daarna was het de beurt aan de leerlingen om te laten zien wat
ze hadden geleerd. Hun ouders waren trots na afloop, en terecht.
Het gesprek met bouzoukidocent Michalakis gaf mij het meeste
vertrouwen. Hij sprak goed Engels, had snel door wat ik wilde leren, en was
graag bereid mij enige maanden onder z’n hoede te nemen. Wat
bouzoukispel-techniek betreft zou ik hier veel kunnen leren, ik had echter mijn
vraagtekens of ik wel bij de wortels van Griekse muziek uit zou komen (op een
bouzouki komen geen kwarttonen voor) en ook voor zang zou ik ergens anders heen
moeten. Misschien de opleiding van Moschos? Ik zou daar zangles en les op de
outi (luit) kunnen nemen. Maar daar verliep de communicatie een stuk moeizamer,
wat niet alleen aan mijn gebrekkige kennis van de Griekse taal lag.
Het was trouwens een enorm gedoe om van deze scholen officiële
financiële gegevens te verkrijgen die in verband stonden met een aanvraag voor
studiefinanciering die ik in Nederland wilde indienen. Lesgelden uit folders
golden voor mij niet omdat ik (privé) een intensiever lesschema zou gaan
volgen. Verschillende keren moest ik bij ze langs en telkens was er weer een
andere reden waarom ik geen papieren meekreeg. De algemene houding was: ‘Kom
maar gewoon naar Griekenland, dan komt dat allemaal best voor elkaar’. Maar
ja, dat is niet een verhaal waarmee je bij de Nederlandse subsidiënt aanklopt.
Mijn studie in Griekenland kon uiteindelijk door omstandigheden
niet doorgaan. Toch ben ik blij deze scholen te hebben leren kennen. Het is goed
om te weten dat er in het land van de bouzouki ook een bouzouki-opleiding
bestaat. Het commerciële Conservatorium Filíppos Nakas voorziet hierin.
Maar de school van Aristidis Moschos is misschien nog wel
belangrijker. Moschos behoedt, waarschijnlijk als enige in Athene, het
sandourispelen voor uitsterven. Tegenwoordig zie je steeds vaker kompania’s
uitgerust met een toetsenbordje en nog maar weinig jongeren voelen iets voor een
studie op de sandouri (wat een lastig instrument is om te bespelen). Mede door
de charismatische inspanning van Moschos lijkt er de laatste tijd een opleving
van dit mooie instrument te bespeuren.
Laïkó Scholío Paradosiakís Mousikís, Patision & Vas.
Irakliou 4 (Mousío), 106 82 Athina (tel: +301 8232559) (oud adres!)
Odío Filíppos Nákas,
Hippokratous 41, 106 80 Athina (tel: +301 3634000 / 3633583)
Naschrift
Inmiddels is ons bekend dat
er in Thessaloniki een uitstekende school voor Griekse volksmuziek bestaat
met de naam En Chordais.
De school bevind zich aan de Kleious 9, Thessaloniki.
Er wordt les gegeven op zang, outi, ney, bouzouki, viool, percussie,
kanún, sandouri,
zourná, klarinet en Pontische lýra. Ook Byzantijnse kerkzang behoort tot
de mogelijkheden. De school is open van oktober tot juni.
EN CHORDAIS,
Τ: +30 2310 253485, F: +30 2310 257485,
Internet: www.enchordais.gr
E-mail: info@enmusic.gr.
|