Workshops

 

Start
Horen en zien
Verslag projecten

Workshops Griekse muziek

Ano Kato verzorgt Workshops Griekse Muziek (oosterse muziek) voor groepen. De workshops worden door Ano Kato of op aanvraag gestart en staan open voor zangers en alle instrumenten die in Griekenland gebruikelijk zijn zoals bouzouki, baglamas, viool, klarinet, gitaar, accordeon, volksfluiten, etc. en percussie-instrumenten als darbouka, zilia, dávouli en dèfi (tamboerijn).

In de workshops wordt gewerkt aan verschillende stijlen Griekse muziek waaronder rebètika en laïká (van de stad), en dhimotiká (van de provincies), afhankelijk van de instrumenten of voorkeur van de deelnemers. Aan bod komen: arrangement, stijl & idioom en instrumenttechnieken, theorie over toonsoorten en ritmes, het gebruik van 'kwarttonen' en natuurlijk improvisatie, waarop Griekse muziek voor een groot deel is gebaseerd. 
Voor de workshops is nodig dat men zang of instrument wel een beetje beheerst (niveau 2).

Verder worden er workshops op initiatief van landelijke instellingen gestart, zoals bijvoorbeeld Stichting Volksmuziek Nederland en LOAM. 


Workshops in Griekenland

 

.
Hier een workshopimpressie van Mirtos, Kreta 2011
 

Klik hier voor het uitgebreide verslag van de workshops op Kreta !
.

 

De Griekse muziekworkshops in Griekenland zijn er voor alle Nederlanders en niet- Nederlanders die al muziek maken en die zich eens ontspannen willen verdiepen in de Griekse (volks)muziek. 
Griekenland is de meest ideale plek om Griekse muziek te bestuderen en te spelen. Alles ademt daar muziek en de plaatselijke bevolking vindt het prachtig.

 

 

 

 

 

 

 

.

Kijk hier, en zie en lees
hoe leuk het is!


De cursisten krijgen een aantal uren per dag les en er is veel individuele aandacht voor zang- en instrumenttechnieken.
De locaties waar de workshop worden gehouden zijn prachtig en authentiek, en de kwaliteit van de appartementen zijn uitstekend en helemaal niet duur. Voor prijzen van de workshop op Kreta en voor opgave, klik hier of bel Ano Kato: 0592 544833


Ano Kato organiseerde de laatste jaren al meerdere workshopweken op Kreta. Deze workshops zijn bedoeld voor musici die al wat ervaring hebben met Griekse muziek spelen, al of niet in groepsverband.
Als locatie is gekozen voor het dorpje Mirtos, aan de zuidkust van Kreta. De deelnemers hebben logies in ruime appartementen en er is een prima werkruimte beschikbaar in het dorp, het gemeentehuis! In de ochtend en namiddag zijn hier werksessies.
's Avonds wordt er enthousiast gespeeld in de plaatselijke taverna's, wat de bewoners van het dorp zeer waarderen.
Aan het eind van de week is er een presentatie voor iedereen in het dorp, de bewoners en de bezoekers.

Elk jaar wordt er minimaal een workshopweek georganiseerd: voor beginnende Griekse muzikanten, maar ook voor musici die al enige tijd Griekse muziek spelen.
Wie geïnteresseerd is:    
Foto's: Fenny Geijssen
.
De workshopgroep speelt nummers van Vasilis Tsitsanis

Klik hier voor meer foto's en video's van de workshops op Kreta !

 

Reacties van cursisten:

De ervaring van het optreden en spelen voor de Grieken van Mirtos was ook echt geweldig! Ik was ook wel heel trots op wat we in zo'n korte tijd met zoveel nieuwe mensen hebben kunnen neerzetten met elkaar. We waren gewoon een ontzettend leuke en goede groep! (M K) 
Ik wil jullie graag laten weten dat ik enorm heb genoten van de 10 dagen die we samen in Mirtos hebben doorgebracht. Vanaf de eerste minuut heb ik me op mijn gemak gevoeld en dat maakte dat ik, met de aanwijzingen van Michiel, ook durfde te soleren. Het fijnst vond ik de gezamenlijke energie waar je in komt als je samen zit te spelen, da’s gewoon puur genieten! (M K)

 

 


Met Griekse muziek kun je alle kanten op

Vast onderdeel van het weekend Venster op het Oosten van de SVN is de workshop Griekse muziek
Er wordt elk weekend weer keihard gewerkt na op vrijdagavond ontspannen aan te vangen met ouzo, olijven en taxímia. Griekse muziek biedt veel mogelijkheden voor zang en veel instrumenten. We kunnen putten uit duizenden Griekse traditionals (paradosiaká) in talrijke ritmes en toonsoorten, en die maken een grote ontdekkingsreis mogelijk voor wat je met je stem of instrument allemaal kunt doen. Dit geldt voor zowel melodie- als begeleidingsinstrumenten.

Griekse nummers en liedjes kun je op veel manieren spelen, simpel of gevarieerd uitbundig, en dat doen Grieken dan ook. Je vindt van een bepaald lied soms allerlei versies. Dat komt doordat iedereen de liederen naar eigen hand zet, en dat komt weer doordat Grieken veel en graag improviseren. Hierdoor ontstaan snel eigen interpretaties.
Zo werken we eigenlijk ook in deze workshop. De deelnemers bepalen door hun instrumentatie in feite al hoe een stuk gaat klinken. Doordat iedereen op het gehoor een melodie opneemt, hoor je gelijk al hoe iedereen die op z’n eigen manier laat klinken. Het voordeel van op het gehoor muziek aanleren is dat je je gehoor en je muzikale geheugen ontwikkelt. Ook maakt het de relatie die je met je instrument hebt hechter. Het instrument wordt zo eerder ‘een verlengstuk van jezelf’ en het geluid ervan (wat je samen produceert) wordt belangrijker. Je bent als muzikant namelijk niet alleen ten dienste van de muziek, maar de muziek is er ook ten dienste van jouw expressie.
Door ook veel aandacht te hebben voor Griekse stijlkenmerken (idioom) worden de melodieën naarmate het weekend vordert steeds ‘Griekser’. Ook deze stijlkenmerken worden weer individueel vertaald naar ieders eigen instrument en mogelijkheden, en als je zou willen, kun je hierin heel ver gaan. Maar het hoeft niet, want in Griekenland hoor je heel basale versies van nummers die net zo populair zijn als meer doorgewerkte. Zelfs binnen één bepaalde uitvoering van een nummer kun je bijvoorbeeld een strakke, prachtig droge bouzouki en een uitbundig omspelende viool dezelfde melodie horen spelen (of andersom). Zo ontstaat het prachtige, enigszins ‘rommelige’ geluid die de Griekse volksmuziek vaak kenmerkt.  
.
Ook de intonatie van melodieën krijgt veel aandacht in de workshop. Doordat Griekse muziek uit de oosterse traditie put worden nog veel ‘kwart- of microtonen’ gespeeld die een melodie een geheel eigen karakter geven. Het is leuk om je hierin te verdiepen omdat het heel goed is voor je gehoor, omdat het je spel enorm kan verrijken en vooral je vermogen vergroot om vrij en speels te intoneren op je instrument.
In een weekend hebben we bijvoorbeeld gewerkt aan allerlei verschillende nummers met één gezamenlijk kenmerk: ze stonden allen in de toonsoort ‘ousák’, maar gespeeld op verschillende hoogtes. Deze prachtige mineurtoonsoort (met -voor de liefhebber- kwarttonen erin) bleek een enorme schat aan mogelijkheden in zich te hebben. Bijvoorbeeld dat alle twaalf halve tonen die we kennen uiteindelijk in deze toonsoort te gebruiken te zijn. Ook binnen de improvisaties hadden we dus het hele weekend te maken met dezelfde toonreeks. Daardoor gingen dingen beklijven en werd iedereen steeds vaardiger en ‘vrijer’ tijdens het spelen van melodieën en improvisaties. Een aantal deelnemers had voor hun gevoel dan ook echt ‘grip’ gekregen op deze toonsoort. 

Reacties van cursisten:

Het mooie van Michiel is: als je alles geeft wat je muzikaal in huis hebt (zelf ben ik bescheiden gemeubileerd), krijg je het van hem eigenlijk altijd dubbel en dwars terug. (M S)
Als een malle heb ik zitten bassen, kickend op de volle sound van zo'n groot en compleet orkest. Michiel was op zijn best: hij wist zijn passie over te brengen op de groep, en met grote deskundigheid legde hij de vinger op de zere plekken. (J E)
Mede dankzij jou en je uitnodiging heb ik mijn herontdekking kunnen doen in de emotie van het Griekse lied. De emotie die ik dacht verloren te hebben leeft nog steeds in mij. Mijn dank aan jou voor dit. (C S)
Dank voor je geweldige inzet. Zonder iemand met deze kennis, kunde en inzet zou het zeker niet lukken om op dit niveau deze muziek te leren maken. Waar haal je de energie vandaan. Maar zonder zo een groep met mensen met hun passie voor Griekse muziek zal het jou ook niet lukken. Het is een puzzel en de stukjes vallen dan ook naadloos in elkaar. (H S)
Ik vond het niveau erg hoog liggen. Deze manier van werken is uiteraard veel leuker dan 'van blad spelen', zoals ik gewend ben. Ik heb dit weekend veel bijgeleerd en heb vandaag met mijn leerlingen ook puur op het gehoor gewerkt. (T v B)
Ik heb zo ontzettend genoten van dit weekend, de leuke mensen in de groep en van jouw inspirerende workshop en je onverminderde inzet, met zoveel oog voor detail, ik vond 't in één woord GEWELDIG! (B T)
Ik vraag me af wat het is aan Griekse muziek dat ervoor zorgt dat ik meer durf en me vrijer voel dan anders. Maar dat komt natuurlijk ook door de inspirerende leraar en groep! (L L)
Should I have had any expectations, I am sure this weekend was beyond them: what a great experience to make music in a group of which I had never met someone before ! (D D)
Ik weet niet wat er gebeurde zondagmiddag, maar er hing iets magisch boven onze groep, de vingers gingen vanzelf en alles klopte! (G H)
Het was weer een TE gek Grieks weekend! Het was genieten van begin tot het eind. Een vrolijk, warm weerzien met mensen die je na al die jaren bijna als familie gaat beschouwen. Het is heerlijk om bij "jouw familie" te horen. (E B)
Al met al kijk ik met voldoening terug naar het weekend. Het niveau lag hoog en het was behoorlijk pittig om het allemaal bij te benen, maar met de opgedane ervaring en de tips van Michiel kan ik wel weer verder komen. (an)
Ik heb genoten en vond het een goed georganiseerde en goed voorbereide cursus. Ik ben de Griekse muziek, het kleine beetje wat ik dan nu ken, ook gaan waarderen en ga in ieder geval verder met de hitzaz-toonsoort. (M S)
Ik heb veel van je opgestoken, niet alleen qua muziek, maar ook van je filosofie. (F C)
Het geheim van de workshop Griekse muziek zit misschien voor een deel in de traditie om de workshop te beginnen met raki en olijven. Zeer zeker zit het geheim ook in de gedegen en speciale aanpak van Michiel Koperdraat, waarbij zijn stelling is dat vingers niet kunnen horen. En in zijn humor. Het ‘geheim’ zit natuurlijk ook in de Griekse muziek die Michiel geweldig beheerst, de traditionele en de nu levende muzikale opvattingen van de Grieken die Michiel zo goed kent. (A B)
Enne.... ik heb zo'n heerlijk weekend gehad, ik loop er nog steeds van te huppelen. (E H)
.

Inhoud van de workshops

Griekenland heeft zoveel soorten muziek dat het niet onder één noemer gebracht kan worden. Daarom is het mogelijk de workshops een bepaalde kleur te geven om zodoende dieper op de materie in te kunnen gaan. Hieronder enige voorbeelden.

Dhimotiká: ofwel de authentieke volksmuziek in Griekenland die volkomen verweven is met de mensen en de cultuur en de plek waar zij is ontstaan. Dit is pure muziek, gespeelt op puur instrumentarium en iedere streek heeft hierdoor zijn eigen klank en kleur. De variëteit in de dhimotiká is zo groot dat het lijkt of Griekenland is opgedeeld in heel veel muzikale 'landjes'. Je raakt gewoon nooit uitgekeken, zoveel kanten kun je op.
Rebètika: dit is de oude Griekse blues van de mensen die na de grote gedwongen volksverhuizing (1923) in de grote steden terecht kwamen, nauwelijks werk hadden, en hun klacht vormgaven in prachtige intense liederen. De rebètika zijn qua tekst en muziek rechtstreeks, krachtig, en vol eenvoud. Met name hierdoor zijn veel mensen gelijk 'gewonnen' voor de rebètika. Naast de wat 'hoekige' stijl uit Piraeus is er ook de 'rondere' en wat lieflijker aandoende stijl, vanuit Smyrna (nu Ismir) meegekomen, die van de café amán.
Laïká: wie ooit in Griekenland was, weet waar het hier om gaat, verreweg de populairste muziek in Griekenland. Deze stijl hoor je overal: op de radio, in cafés, op terrasjes, in bussen, waar je ook komt.'Laïkós' betekent 'van het volk' of 'populair'. Liederen van de stad, van deze tijd, maar trouw aan de Griekse volksmuziektraditie, dat wil zeggen dat aloude ritmes en toonsystemen basis zijn voor de composities en dat authentiek instrumentarium nog steeds de boventoon voert. 'Het lied', gezongen door man of vrouw (vaak in refrein voorzien van 2e stem) wordt verpakt in een arrangement waarin veel Griekse volksmuziekstijlen herkenbaar zijn: muziek met huilende klarinetten, slepende violen en staccato meerstemmig bouzoukispel. Ook bas, drums en toetsen kregen hierin hun plaats. De nummers kunnen uitbundig maar ook verstild zijn.
Naast uitgebreide aandacht voor de Griekse 'sound' en arrangement komt ook improvisatie (taxími) ruim aan bod in deze workshops omdat dit een niet weg te denken plaats binnen de Griekse muziek inneemt.
Foto's: Rian van Baast

Workshops Improvisatie & Techniek  

Onder het motto ‘improviseren kun je leren’ wordt in deze workshop alle aandacht besteed aan de mogelijkheden die je als muzikant hebt om je op jouw instrument uit te drukken. Tijdens het spelen van improvisaties kun je als muzikant je muzikale mogelijkheden goed aanschouwen. Je werkelijke speelruimte toont zich dan duidelijk en je plafond blijkt vaak lager dan je dacht of hoopte. Dat valt niet altijd mee, ondanks al je creativiteit. Maar daar is wat aan te doen!

Voorop staat dat iedereen kan improviseren en een eigen muzikaal verhaal kan vertellen. Daar is maar een klein beetje lef voor nodig. Maar al doende kan blijken dat je een beperkte ‘woordenschat’ hebt en dat je je daardoor maar ten dele kunt uitdrukken op je instrument. Je zou meer willen vertellen, maar hoe? Hier komt de bekende verhouding inspiratie/transpiratie om de hoek kijken, met andere woorden: ‘zonder technieken geen pieken’. Voor een goede improvisatie is techniek nodig. Maar hoe doe je die techniek op, en dan ook nog op een leuke manier?  

Daarnaast is het innerlijk horen van wat je gaat spelen essentieel voor een goede improvisatie. Dat speelt zich vlak voor en tijdens je spel af. Zonder dat kan er geen lijn of ziel in een muzikaal verhaal komen. En dat wat je ‘hoort’ (en dus gaat spelen door dit gewoon te volgen), kun je alleen met techniek manifest maken. Deze dingen kun je zodanig ontwikkelen dat het puur genieten wordt! Dat kan men in deze workshop leren.

De workshop 'improvisatie en techniek' is bedoeld voor (amateur-)musici die de wens hebben zich muzikaal te ontwikkelen, of die het gevoel hebben 'niet verder te komen'. Ook voor hen die meer creërend musicus willen worden (i.t.t. alleen uitvoerend) is de workshop geschikt. Verder kunnen ook muziekdocenten en docenten schoolmuziek die hun methodiek willen uitbreiden, baat hebben bij deze improvisatieworkshop door nieuwe inzichten en muzikale vormen op te doen. 
Een 'open' geest voor wat behandeld wordt is noodzakelijk. Van de deelnemers zullen dingen worden gevraagd die nog buiten hun ervaring liggen. Ook aan de instelling van de deelnemers ten opzichte van muziek en hun instrument wordt aandacht besteed.

Reacties van cursisten:

Ik vond je workshop bijzonder inspirerend. Met name wat je vertelde over hoofd, hart en handen en dat je jezelf moet spelen. Toen ik de eerste keer mocht improviseren, had ik ook echt het gevoel dat ik mezelf speelde, ik was zelfs even kwijt dat jullie erbij zaten. [...] Wat je zei over verliefd zijn op je instrument, dat had ik vroeger altijd al wel, maar vanochtend werd ik inderdaad wakker met 'ik wil taximi studeren'. Dat heb je dus ook bereikt. (A-C d P)
Toen ik na de workshopweek vioolles had, was mijn 'juf' verbaasd dat je in korte tijd zo vooruit kan gaan. Ik vertelde haar wat we gedaan hadden en hoe jij zei dat je studie moest aanpakken en dat vond ze leuk om te horen.'Dat leer je nou op het conservatorium niet', was haar commentaar. Nu een paar weken later zegt ze 'Je moet echt veel vaker naar die workshops gaan, daar ga je goed door vooruit'. Dus al speel ik nog lang niet de sterren van de hemel, er is vooruitgang en dat vind ik leuk om te merken en verhoogt mijn plezier in het spelen. Kortom bedankt voor de goede herfstweek, ik zal er nog lang plezier van hebben. (F W)
Ik ben anders gaan studeren. Voorheen speelde ik wel zowat iedere dag maar niet altijd echt studerend. Ben nu eerder geneigd dat wat moeilijk is niet uit de weg te gaan... Ik ben vrijer met mijn instrument en ook meer mijn eigen docent geworden. (H S)
Een tijdje heb ik de snelheidsoefeningen' volgehouden zoals we die in de workshop deden. Het deed me denken aan de vingeroefeningen die ik bij tijd en wijle doe om alle vingers “bij de les” te houden. Ik wil ze liefst allemaal even soepel gebruiken. Ik ben ermee gestopt omdat ik dagelijks studeer voor les en 2 orkesten. Daarin komen met regelmaat stukjes voor die moeilijk zijn door hun snelheid. Die stukjes pak ik nu aan op de “Koperdraat” manier. (P A)
Ik studeer meer en intensiever dan eerst en ik heb meer plezier in het spelen. Dus ik ben heel tevreden! (G H)
Ik ben anders gaan kijken naar de stukken die ik speel en dat vind ik veel waard. .. Er komen nu andere deunen in mijn hoofd voorbij – gaaf – en dus heeft het mijn muzikale gebied vergroot... Super, deze workshop. (K vd V)
Mijn bedoeling was te ontdekken of ik volksmuziek wilde gaan zingen. De workshop bood natuurlijk wat anders dan kennismaking met volksmuziek an sich, maar achteraf beschouwd sloot hij juist beter aan op mijn eigenlijke zoektocht. Eenmaal thuis - luisterend naar mijn favoriete cd's op dit gebied - bleek opeens veel duidelijker hoezeer het mij om de zang gaat, hoe de stem anders te gebruiken dan bij klassiek. Daar heb ik in deze workshop precies mee kennisgemaakt. Bovendien deden we dit op een analytische, luisterende manier die me erg aanspreekt. Alles overziend (!) hartelijk dank: je hebt me de oren geopend. Echt heel waardevol. (M S)
Jammer dat de workshop maar zo kort was, maar hij was lang genoeg om even de sfeer te proeven, die jij d.m.v. de 'Griekse manier' over kunt dragen. Die sfeer werd hoofdzakelijk bepaald door de liefde voor de muziek die jij uitstraalt. Deze liefde uit zich in geduld, openheid, liefdevolle feedback en het nemen van de mensen zoals ze zijn. 
Je geeft ook iedereen een uitnodiging tot zelfreflectie, zonder dat jij hem/haar vertelt wat hij moet doen.
Het was heel prettig om jouw workshop te volgen (W M).
Nog bedankt voor je 'lessen' vorig weekend, voor mij ging er een wereld open. De afgelopen week heb ik voor het eerst niet meer alleen bladmuziek gespeeld (R v B).
Ik zit nog steeds na te genieten van de workshop en ben, denk ik, al op een andere manier met muziek bezig (GJ v D).
Bedankt voor de cursus. Ik vond het écht heel goed. Ik ben je systeem ook aan het proberen en het lijkt te werken. 
Het mooiste moment vond ik toen een van de violistes zichzelf de tranen in de ogen speelde - wat een ontdekking - en die kwamen bij mij ook bijna op dat moment (E H).
Nog bedankt voor het geweldige weekend dat je mij en de anderen hebt bezorgd. We kunnen bovendien aan de slag. Genoeg huiswerk! (O C).
Inspannend en motiverend. Het zet je aan tot nadenken over je manier van muziek maken, en het luisteren naar elkaar wordt gestimuleerd. (H O)
De filosofie om vanuit het innerlijk horen te spelen: daar ga ik mee aan de gang. Prima - het luisterend spelen, interactief met elkaar spelen - heel geweldig. Wel jammer dat het praten m.i. veel tijd heeft genomen. (H E)
Uitstekend! Verrassend! Ik heb heel veel impulsen gekregen om thuis verder te gaan. Michiel heeft ontzettend veel te vertellen. Het ging echt om de essentie van muziek maken. (an.)
Wat betreft het techniek-verhaal vond ik het knap, dat Michiel door mijn trucjes heen prikte: genoeg techniek in huis hebben om eventuele leemtes te omzeilen. Eigenlijk ben ik veel te gemakzuchtig en kom daardoor nooit echt veel verder. Ik heb gisteren zelfs even écht gestudeerd; dat had ik al in geen jaren meer gedaan! Het meest waardevolle vond ik echter het praten/filosoferen over muziek; over hoe je met muziek om kunt gaan, hoe je tegen muziek maken aankijkt. Vaak heb ik zo iets van 'niet lullen, maar speulen!'. Bij deze workshop vond ik dat juist omgekeerd! (M l'H)
Ik heb uitstekende tips gekregen om mijn mogelijkheden uit te breiden - zelfstandig, zonder docent - en kreeg goede aanwijzingen voor genres om me op toe te leggen. Ik weet weer hoe ik verder kan met mijn instrument. (H vd W)

zie ook 'horen en zien'

..
foto's: Rian van Baast

 

Mogelijkheden en stoorzenders

Voorbeelden: 
1. Als je op het gehoor een muziekstuk instudeert, en dat doet door één voor één de zinnetjes -of delen ervan- repeterend herhaalt (zodat je ze motorisch eigen maakt), en hier dan vervolgens al improviserend mee gaat spelen en variëren, dan kan één zo'n muziekstuk je uren zoet houden. Het positieve resultaat hiervan is dat je niet alleen het stuk instudeert, je eigen interpretatie ervan ontwikkelt, en je heel veel surplus verwerft t.a.v. de specifieke eigenschappen van dit nummer (toonsoort, ritme, tempo etc.), maar ook dat je allerlei ideeën krijgt over wat je kan doen met die afzonderlijke deeltjes, en nieuwe mogelijkheden ziet om ze te combineren of anderszins te verbouwen. En voor je het weet ben je zelf aan het componeren geslagen. Op deze manier is studeren een feestje!
2. Veel spelers van volksmuziekinstrumenten hebben nog weinig lijn in hun spel; of ze zijn niet zo consequent wat betreft linker- en rechter- handtechnieken. Neem bijvoorbeeld darbouka-spelers (trommelaars). Om strak en swingend allerlei maatsoorten te spelen is het nodig dat je structuur aanbrengt in je spel; d.w.z. dat je met jezelf afspreekt dat beide handen doen wat ze moeten doen, en niet steeds iets anders. 
Op een goede basistechniek kun je drijven en dát maakt dat je niet steeds het wiel hoeft uit te vinden als er eens een nieuw maatsoortje opduikt. De techniek van beide handen moet zijn gebaseerd op logica. De menselijke motoriek - weliswaar zeer verfijnd - is er namelijk niet bij gebaat steeds iets anders te moeten doen in het heetst van de strijd. Als je consequenter wordt, vergroot je je mogelijkheden én kun je steeds lastiger te spelen muziek aan.
3. Een groot struikelblok zijn de ideeën waar velen onder gebukt gaan en die onwaar zijn: ideeën als “ik kan niet zonder bladmuziek spelen”, “improviseren is moeilijk”, “wat zullen de anderen wel van mij denken?”, “ik ben helemaal geen goeie muzikant”, maar ook: “tjonge, wat ben ik goed; ik speel nog maar even door, of wat harder, zodat iedereen dat kan zien”. 
Het is in deze workshop streven om ook op deze innerlijke stoorzenders licht te laten vallen. Deze ideeën (het z.g. innerlijk applaus en boe-geroep) maken muzikanten kleiner dan ze zijn. 
Een mooie ontdekking voor cursisten is altijd, dat al deze ideeën als sneeuw voor de zon verdwijnen zodra je je aandacht op het luisteren richt: als je je aandacht volledig met je zintuigen verbindt, dan houdt het denken, en dus ook al deze onzin, op. (zie ook: ' workshop muzikale groei')

.

..

Een oude boerderij in Waverveen als workshopruimte 

 

Workshops muzikale groei

Workshop muziek vanuit stilte, met oosterse improvisatie 

Voor wie?

    • Voor iedereen die zingt of een instrument bespeelt, in welke stijl dan ook.

    • Voor iedereen die meer wil weten over het wezen van muziekmaken en muziek diepgaander wil ervaren.

    • Voor iedereen die als muzikant wil groeien, vrijer wil musiceren, en die inzicht wil krijgen in het persoonlijk functioneren tijdens het musiceren.

    • Ook is de workshop is zeer geschikt voor hen die hun muzikale vak willen verdiepen zoals muziekdocenten, muziektherapeuten en muziekwerkers, componisten en arrangeurs. 

Inhoud van de workshop

Muziek vanuit stilte
Meestal doen we het anders: we duiken uit enthousiasme onmiddellijk in de beweeglijkheid van geluid en ritme: gewoon lekker spelen (al of niet van blad), en als het swingt dan is het goed.
In deze workshop doen we 't we zó, dat we de oorsprong van muziek kunnen ervaren. Door het luisteren te verdiepen, wordt je deel van de stilte en van dááruit maak je dan muziek en kom je dus in beweging. Hoe beweeglijk het dan ook wordt, de stilte blijft basis van de muziek en geeft er diepgang aan.

Het gaat in deze workshop om muzikale expressie, om hoe je je muzikaal uitdrukt en om wat je ‘te vertellen’ hebt. (Oosterse) improvisatie gebruiken we als middel. Eenvoud staat hierbij voorop. Verschillende vormen komen aan bod.
Er zal veel aandacht zijn voor innerlijk horen, het horen van geluid voor het tot klank is gebracht. Het vermogen innerlijk te horen is essentieel bij de ontwikkeling van musici en bij het musiceren zelf. Slechts weinigen maken hiervan gebruik terwijl het je als muzikant altijd zou moeten leiden. Hierdoor komt er lijn in wat je speelt en krijgt het ‘ziel’. Ook kun je er een absoluut gehoor mee ontwikkelen.
Door dit alles ontdekken we dingen over onszelf, over hoe we (muzikaal) functioneren en over allerlei nodeloze 'blokkades'.

Achtergrond

Michiel Koperdraat streeft ernaar het ‘muzikant zijn’ in mensen aan te wakkeren en te ontwikkelen d.m.v improvisatieworkshops, workshops ter verbetering van speeltechniek, en workshops Oosterse en Griekse muziek. In al deze workshops nodigt hij uit tot zelfreflectie. Hij heeft de overtuiging dat iemand pas werkelijk diepgang kan krijgen in het musiceren, als men zijn/haar eigen wezen leert kennen. De uitgangspunten van deze workshop zijn gebaseerd op jarenlange praktische filosofiestudie.

"Alleen volledige inzet met overgave voorkomt hobbyisme" (Arie Kater - kunstschilder 1922-1977)
    Eckhart Tolle over Muziek(lawaai) en Stilte

...

Workshop bij de Rotterdam Improvisatie Poel (R:IP)

Een clubje Rotterdamse vrije improvisatie-muzikanten maakte reeds kennis met de 'methode Koperdraat' in het illustere Poort Gebouw. Hun enthousiasme maakte een voortzetting vanzelfsprekend. De R:IP is in hem geïnteresseerd vanwege zijn overtuiging dat de kennismaking met 'modale improvisaties' een verfrissende kijk op improviseren biedt.
Lees hier het gehele verslag

 

Voor meer informatie kunt u terecht bij  

 

© Niets van deze website mag worden overgenomen voor welk doel dan ook, zonder toestemming van Ano Kato / Michiel Koperdraat ©.
Voor meer informatie over Ano Kato of voor vragen en opmerkingen over deze website: